Stoplichtinstallatie schreeuwt om verandering

Rhenen – Verfstrepen op de grond die de positie van een fiets markeren. De stille getuigen van het ongeval dat donderdagochtend plaatsvond waarbij een fietster aangereden werd door een afslaande vrachtwagen. Een soortgelijk ongeval vond donderdag 17 september 2020 plaats op precies dezelfde plek.

Stoplichten
De stoplichten-installatie is al jaren een grote onveilige factor op deze kruising. Even voor 17 september waren er nog wijzigingen aangebracht in het programma waarbij zowel het fietspad als de hoofdrijbaan tegelijkertijd groen licht kregen. Volgens de wegenverkeerswet heeft rechtdoor gaand verkeer voorrang en dus behoren de fietsers daarbij voorrang te krijgen op afslaand verkeer. Dat het in de praktijk anders kan lopen werd 17 september duidelijk toen een vrouw door een vrachtwagen werd aangereden en ernstig gewond raakte. Daags na het ongeval is de stoplichtinstallatie weer terug gezet naar het oude programma waarbij de fietsers eerst groen krijgen, gevolgd door de voetgangers en uiteindelijk de hoofdrijbanen mogen rijden. Toch ging het afgelopen donderdag weer mis toen er opnieuw een aanrijding plaatsvond tussen een afslaande vrachtwagen en een fietster. Ook bij dit ongeval raakte een vrouw ernstig gewond.

Actie
De beide ongevallen hebben op social media veel reacties losgemaakt en de schreeuw om verandering voor de situatie in de richting van de gemeente Rhenen en de provincie Utrecht is erg luid. De Grebbeweg (N225) is eigendom van de provincie. Hans Boerkamp, wethouder verkeer van de gemeente Rhenen, laat weten dat hij donderdag al heeft gesproken met Arne Schaddelee, de gedeputeerde van de provincie Utrecht, en geeft aan dat hij samen met de gedeputeerde heeft afgesproken zeer spoedig actie te ondernemen op de verkeerslichten, de verkeerssituatie en daarmee de algehele veiligheid op dit kruispunt. Een verandering in verkeersregulatie door de stoplichten wordt niet uitgesloten. Een duidelijke scheiding tussen langzaam- en snel verkeer dat gebruik maakt van de kruising is daarbij een optie. “Dat daarbij de doorstroming zal vertragen ten koste van de veiligheid van fietsers en voetgangers is daarbij niet uitgesloten. We zullen moeten kiezen uit twee kwaden en dan gaat veiligheid toch voor”, aldus Hans Boerkamp.