Wijzigingen afvalbrengstation Remmerden per 1 mei

Rhenen – Vanaf 1 mei zijn er wijzigingen voor het brengen van afval naar het afvalbrengstation Remmerden. Afval brengen kan dan alleen nog op afspraak en maximaal acht keer per jaar. De samenwerking met de gemeente Utrechtse Heuvelrug stopt.

Waarom op afspraak? Er staan vaak files voor de poort van het afvalbrengstation. Door corona mogen er maar een aantal auto’s tegelijkertijd worden toegelaten. De wachttijd is vaak langer dan een uur. Om de wachttijden te verkorten gaan we op afspraak werken. Zo duurt uw bezoek niet langer dan nodig. Een afspraak maakt u online via www.rhenen.nl. Het is ook mogelijk om telefonisch (0317) 681 681 of aan de balie in het Huis van de gemeente een afspraak te maken. U heeft hiervoor altijd uw afvalpas nodig. De regels over de hoeveelheid en het soort afval dat u kunt afgeven, zijn niet veranderd. Per bezoek kunt u maximaal 2 m3  huishoudelijk afval brengen.

Acht bezoeken per jaar
Uit onderzoek is gebleken dat de meeste huishoudens in Rhenen niet meer dan vijf keer per jaar het afvalbrengstation bezoeken. Er zijn ook inwoners die veel vaker afval brengen. Door de bezoeken te beperken tot maar acht keer per jaar worden de kosten eerlijker verdeeld. Bovendien kost restafval en grof huishoudelijk afval verbranden veel geld. Als gemeente willen we graag minder restafval en grof huishoudelijk afval. Daarom is het belangrijk dat iedereen nog beter afval gaat scheiden.

Vaker dan acht keer naar het brengstation?
Dat kan, ook daarvoor maakt u van tevoren een afspraak. Voor sommige soorten afval moet u na het achtste bezoek betalen. Kijk voor de voorwaarden en tarieven op www.rhenen.nl/afval. Hier staat ook welk afval we niet accepteren, zoals bedrijfsafval, verbouwingsafval, grond en tuinhout.

Stop samenwerking Utrechtse Heuvelrug
Vanaf 1 mei stopt de samenwerking met de gemeente Utrechtse Heuvelrug. Inwoners van Leersum, Amerongen en Overberg kunnen dan niet meer bij afvalbrengstation Remmerden terecht.